Thursday, October 01, 2009

Hyvinvointitehdas ja ruma design

Ohessa ehkä rumin nettisivu, jonka olen nähnyt tällä vuosituhannella:

Hyvinvointitehdas

Ja tekstit ovat yhä "korkealla" tasolla:
Hyvinvointitehdas Suomi on apparaatti, johon me kaikki kuulumme täysivaltaisina osina. Se tuottaa kaiken hyvän, mitä Suomessa on saatavilla, muun muassa: makkaraa, tofua, autoja, ulkomaanmatkoja, terveydenhuoltoa, vanhuspalveluja ja sossun rahaa, opintotuesta puhumattakaan.

Mitä helvettiä?

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka kassalla vielä eri instansseissa ollaan markkinoinnissa.

Metallityöväen Liiton ja Teknologiateollisuuden "Energia- ja hyvinvointi"-kampanjan nettisivu näyttää siltä kuin se olisi suunniteltu ala-asteen oppilastyönä joskus 1990-luvulla. Internet on nykyään tärkein kanava viestin välittämisessä.

Mikäli haluaa synnyttää puheenaiheita muutenkin kuin rumista nettisivuista, voisi olla järkevää panostaa graafiseen- ja tekstisuunnitteluun edes vähän. Edes pikkuisen.

Ja tässä en ole ottanut vielä edes kantaa kampanjan teemoihin.

No comments: