Tuesday, August 14, 2007

Juuri sellainen

Soneran uusi kampanja osallistaa ihmisiä tekemään oman mainoksensa. Viraali on lähtenyt hyvin käyntiin ja itsellekin on lähetetty toinen toistaan banaalimpia mainoskyhäelmiä.

Kampanjan leviäminen muistuttaa omalla tavallaan "Julkkisgeneraattorin" leviämistä. Ihmiset haluavat osallistua markkinointiviestintään, mikäli he oikeasti saavat osallistua jollakin hauskalla tavalla. Kampanjaan liittyy kilpailu, jossa voi voittaa uusia N95-kännyköitä. Tämä ei ole kuitenkaan tärkein ihmisten motivaattori, vaan ihmiset haluavat tehdä jotain hauskaa. Tehdä vaikka sen hassun mainoksen tällä kertaa itse. Pirkka-Pekka Peteliuksen ja Miitta Sorvalin näkevät mainoksissa miljoona ihmistä. Entä sitten? Tässä kuluttaja on kosketuksissa Soneran brändin kanssa ja omalla pienellä tavallaan muovaa sitä.

Käytin itse pari minuuttia oman mainoksen tekoon (olisi voinut ehkä keskittää paremmin). Se on monta minuuttia enemmän kuin olen käyttänyt yhdenkään puhelinyhtiön mainonnan seuraamiseen, poislukien "Elämä on"-kampanja. Jos laskee tähän postaukseen menneen ajan olen altistunut Soneran markkinointiviestinnälle enemmän kuin oman puhelinoperaattorini millekään viesteille (mukaanlukien karhukirjeet):

Mainosten sisäänpääsyssä on moderointi, joten ihmiset ovat muodostaneet keskustelupalstoilla aiheita joihin "hyllytettyjä" mainoksia on postattu. Vaikka osa näistä mainoksista on alatyylisiä, "Minun Sonera"-brändi iskostuu joka tapauksessa ihmisten mieleen. Tämän kaltainen kampanjan muovaaminen on parasta, sillä niin "buzz" leviää ja ilmiöt syntyvät. Brändiä ei voi hallita täydellisesti vaan se muovautuu koko ajan kuluttajien ollessa sen kanssa aktiivisessa vuorovaikutuksessa.

Something like a phenomenon.

1 comment:

Anonymous said...

http://www.seiska.fi/omakansi/newCover.do
-klassikko