Thursday, December 21, 2006

Kotisivujen kuolema!

Portaalien kuolemasta on puhuttu jo jonkin aikaa. Se on kuitenkin vasta alkua. Muutaman vuoden sisällä tullaan näkemään kotisivutyyppisen Internetin häviäminen. Pääsyitä tähän on kaksi:

1. Blogit
Kellä ihmisellä nykypäivänä on tavalliset kotisivut? Kaikilla on blogi. Tähän on muutama yksinkertainen syy: päivittäminen on helppoa, ei tarvitse vaivata päätään koodaamisella ja yhteisöt ovat valmiita (wordpress, blogspot, blogilista). Blogit sinällään ovat kuitenkin perinteisiä kotisivuja.

2. Netvibes/Googlen aloitussivu/Mitä näitä nyt on
Kaikki informaatio suoltuu koneelleni rss-feedeinä. En muista milloin viimeksi olisin käynyt jonkun blogin aloitussivulla. Valitsen informaatiotulvasta mielenkiintoisten otsikoiden perusteella ne tiedot joihin haluan perehtyä tarkemmin.

Internetin materiaali on siis nykyään tilattua (kts.yllä) tai haettua. Tämä asettaa tuotetulle informaatiolle seuraavat viisi vaatimusta:

1. Otsikko on tärkein
Iltapäivälehtien lööpit ovat tiedostaneet tämän faktan jo aikoja sitten, mutta nettimaailmassa se on yhä tärkeämpää. Jätän helposti muuten niin ansiokkaan jutun lukematta jos otsikko ei iske. Sanomalehdessä kuvalla pystyy pelastamaan jonkun verran, mutta webmaailmassa se ei auta johtuen juuri edellämainituista ominaisuuksista. Taidokkaita otsikoita on muun muassa julkkisjuorujen keitaassa Stara.fi:ssä (nämä vielä peräkkäisiä uutisia):

Lindsay strippasi itsensä mustelmille
Brad Pitt ei osaa laskeutua lentokoneella

Britney Spears on hirvein koiranomistaja


Otsikoita, joita ei vaan voi jättää lukematta vaikka julkkisjuorut eivät kiinnostaisi pätkääkään. Seuraava kysymys on tietysti, mistä minä tiedän oheiset otsikot?

2. Viestin tulee olla riittävän lyhyt
Wiredin muuten niin ansiokkaat stoorit jäävät monesti lukematta kun ne menevät toiselle sivulle. Hyvässä stoorissa on yksi pääasia, paljon listoja ja vähän tekstiä. Seth Godin on napakoiden kirjoitusten mestari.

3. Päivitystahdin tulee olla oikeanlainen
Ei liian harvoin: koen ettei feedissä tapahdu mitään. Ei liian usein: monet hyvät jutut jäävät huomaamatta.

5. Vain muutoksiin reagoidaan=Ihmisten tulee saada informaatio useassa muodossa
En käy MySpace-sivuillani muuta kuin silloin kun saan ilmoituksen, että minulle on tullut uusi kommentti, viesti tai joku haluaa "ystäväkseni". Reagoin vain muutokseen. Tämä tarkoittaa tiedon tuottajalle sitä, että muutoksia pitää tapahtua ja niistä pitää päästä informoimaan. Sen takia sähköpostiin tulevat uutiskirjeet eivät ole kuolleet. Jos olen tottunut saamaan Lifesaverin uutuuslevylistan sähköpostiini en halua lukea sitä nettisivuilta. Tuotettu informaatio tulee täten olla

6. Tiedon luokittelu on erittäin tärkeää
Koska ihmiset luovat omat portaalinsa ja hakevat aktiivisesti tietoja on tiedon luokittelu tärkeää. Jos kirjoitat Lindsay Lohanista, et ole vain yksi tuhansista Lindsay Lohanista kirjoittavista. Saatat olla yksi joka tuo Lindsay Lohanista, tuosta erittäin kiinnostavasta populaarikulttuurin hahmosta, jotain uutta tietoa ihmisille. Kansalla on valta.

Jos et usko tarkasta vaikka tämän postin labelit.

No comments: