Wednesday, December 20, 2006

Osavuosikatsaus 2006


Nyt kun olen jo ylittänyt blogissani 100 postauksen rajan, on aika tehdä ydinainesanalyysi siitä mistä tässä blogissa on kyse. Tarkoituksenani tässä on tietysti myydä blogini suurelle globaalille mediayritykselle ja saada miljardeja. Tätä analyysia varten palkkasin Pimp My Content HKI-monimediayrityksen suorittamaan konsultointiprojektin.
---
Pimp My Content HKI-konsernin tutkimusjohtaja Lordi Vassos kommentoi: "Tutkimus oli antoisa, sillä materiaalia tutkittavaksi oli riittävän vähän, tosin sitäkään emme jaksaneet lukea. Täten luotimme tutkimusmetodina pääosin osallistuvaan havainnointiin, koska olemme vain niin laiskoja. Tämän lisäksi emme itsekin täysin tarkalleen tiedä mitä ydinosaamisanalyysi tarkoittaa, mutta onneksi tilaajakin oli lähes yhtä pihalla kuin me itse. Tämän lisäksi puhuimme jotain hämärää brändistä, guerrilla-markkinoinnista, viraalista ja muista markkinoinnin uudissanoista, jotka eivät tarkoita mitään. Näytti uppoavan täysin". Kyseessä oli Pimp My Content HKI-organisaation ensimmäinen konsulttihanke.

Tutkimuksen teko ei sujunut aivan ongelmitta. "Vaikeinta oli saada prosenttiluvut täsmäämään. Hihasta heitetyistä luvuistamme ei meinannut millään tulla sataa. Tätä operaatiota varten jouduimme palkkaamaan yhden Data Mining-spesialistin hoitamaan numeron murskaus Sas Enterprise minerissa. Loppuhintaahan se nosti, mutta tulos oli ainakin meidän pankkitiliämme lihottava.", analysoi Vassos.

"Blogin tulevaisuuden näen hyvänä, sillä tilausta täysin kohderyhmättömälle blogille maailmassa on. Pimp My Content HKI on liian pintapuolinen henkilökohtaiseksi tilitysblogiksi ja toisaalta liian amatöörimainen ja huonosti jäsennelty vakavasti otettavaksi asiablogiksi. On pakko nostaa hattua kirjoittajalle näin sekavan sillisalaatin luomisesta", Vassos antaa tunnustusta.

Blogin sekä mediakonsernin yhteistyö jatkuu myös vuodella 2007. Silloin vuorossa Bränditarinan kirjoittaminen.

Ohessa raportin tulokset:
Ydinainesanalyysi "Pimp My Content HKI-blog"

Yleisesti:
Blogi on selkeästi löytänyt oman lukijakuntansa (lue: 7 hassua tilaajaa Blogilistassa). Aktiivisten lukijoiden määrä on suuri ja lukijat ovat sitoutuneet blogiin. Tämän huomaa erityisesti vilkkaassa kommentoinnissa (lue: kirjoittaja käy kommentoimassa omia tekstejään). Vaikuttaa siltä, että monelle lukijalle on syntynyt tiivis henkilökohtainen suhde blogiin (lue:vähätkin lukijat ovat kirjoittajan sukulaisia sekä ex-tyttöystäviä). Ensi vuodelle povaamme liikevaihdon kaksinkertaistamista sekä henkilöstömäärän tuplaamista.

Sisällön ydinaineskartoitus:

Uusien trendien sekä ilmiöiden rohkeata esilletuontia 25 % (Lue: Muista blogeista, keskustelufoorumeilta sekä yritysten kotisivuilta kähvellettyjä mukamas trendikkäitä Web2.0 ilmiöitä. Alapäähuumorivideoiden linkityksen oikeuttamista kutsumalla niitä nouseviksi trendeiksi)
Osallistuva tapahtumamarkkinointi 22 % (Lue: Kirjoittajan omien keikkojen sekä muiden projektien häpeämätöntä puffaamista)
Avantgarde-henkistä kokeellista kirjoittamista 14 %(Lue: Sekavaa ja tyhjänpäiväistä jorinaa ilman punaista lankaa)
Rakentavaa aikalaiskritiikkiä 11 % (Lue: Perusteettomia verbaalisia hyökkäyksiä milloin mihinkin suuntaan vailla rakentavuuden häivääkään. Otsikoina muun muassa: Yritykset ovat tyhmiä, Ihmiset ovat ääliöitä)
Vaihtoehtoisia matkailujuttuja 11 % (Lue: Kirjoittajan epätoivoista yritystä positioida itsensä nuoren sukupolven Folke Westiksi. Hämäriä kertomuksia, joista kukaan muu matkailija ei saa mitään irti. Suurin osa kuvista napattu netistä ilman lupaa ja otettu paikoista jossa kirjoittaja ei ole käynyt)
Purevia elokuva-arvosteluja 9 % (Lue: Kirjoittajan omaa ylevää leffamakua alleviivaavia huonosti kirjoitettuja leuhkimistarinoita siitä kuinka monta leffaa pystyy päivässä katsomaan. Unohdettu kulttuurin todellinen anti ja keskitytty oman egon nostoon)
Viiltävää itsereflektiota 4 % (Lue: Täysin kritiikitöntä itsensäkehumista vailla mitään sisällöllistä antia. Kirjoittajan itsensä kehuminen näyttää olevan myös kantava voima kirjoitettaessa lähes mistä tahansa aiheesta).
Post-ironisia kolumneja 1 %(Lue: Kirjoittaja esittää fiksumpaa kuin onkaan verhoamalla bloginsa huonot puolet ironisen pakinatyyppisen esitystavan taakse sortuen kuitenkin tekemään heikkoa Markku Paretskoi-pakinan pastissia)
Dummy-muuttuja 1 %

4 comments:

Anonymous said...

En ole sun ex tai sukulainen, mut saanko silti jatkossakin lukea tätä?

Anonymous said...

Luulen, että kirjoittaja haki jonkinlaista sarkasmia kyseisellä heitollaan. Tässä blogissahan ei juuri ole mitään, joka voisi kiinnostaa kenenkään sukulaisia tai ex-tyttöystäviä, muita ehkä enemmänkin.

Ricu Flair said...

Kiistän blogissa olevan sarkasmin häivääkään.

Anonymous said...

anonymous2, kiitos selvennyksestä ja hyvää joulua sinulle.

ricu: otan vapauden jatkossakin lukea. ja niin, myöskin sinulle hienoa joulua.