Thursday, March 22, 2007
Supersankari Sauli
Vierastan henkilökultteja, paitsi jos ne kohdistuisivat minuun. Tämän takia olen seurannut huvittuneisuudella Saulin jopa fanaattisuuteen asti olevaa seuraamista.
Minäkin olen mennyt halpaan ja äänestänyt Niinistöä presidentinvaaleissa. Oma ääneni oli osoitettu hatunnostoksi hyvälle mainoskampanjalle. Sauli on minulle henkilönä täysin yhdentekevä. Saman nosteen olisi pystynyt luomaan myös Paavo Lipposelle. Ehkä jopa vielä suuremman.
Propsit Bob Helsingille. Näiden vaalien todellinen voittaja on pitkäjänteinen henkilöbrändin rakentaminen. Panostus markkinointiin maksoi takaisin neljän Saulin siivellä päässeen kokoomusehdokkaan verran.
Mikä Saulista tekee hyvän brändin:
Ulkonäkö: Vaikka Niinistö näyttääkin sammakolta ja rullaluistelukuvat herran rimpulikoivista herättivätkin enemmän oksennusta on Sauli karismaattinen ilmestys. Toisaalta jos miettii esimerkiksi pääministeriehdokkaita, ei kilpailukaan ole kovaa. Kekkosen legendaariseen habitukseen Saulilla on vielä matkaa.
Talousmies: Luvut ovat perustallaajalle vaikeita. Budjetteja väkertänyt Sauli vaikuttaa normitallaajasta mahdottoman fiksulta kaverilta. Tämän lisäksi Suomen kansa suhtautuu masokistisella rakkaudella valtionvarainministereihin. He, ketkä meitä verottavat ovat myös ylimpiä ystäviämme.
Altavastaaja: Sauli on kokenut henkilökohtaisen tragedian (vaimon kuolema), ollut itsekin lähellä kuolemaa (tsunami) ja hävinnyt presidentinvaalit (joissa hän oli tekemässä todellista ihmettä). Jokainen suuri sankari. Loppujen lopuksi Suomi rakastaa enemmän sadasosalla hävinnyttä Juha Mietoa kuin kaiken voittanutta Paavo Nurmea.
Puolivallaton poikamies: Sauli ei ole mikään absolutisti, konjakkilasi kuuluu herran käteen. Tanja Karpelan kanssa seurustelu aikoinaan ei myöskään ole julkisuuskuvalle pahitteeksi. Toisaalta Sauli ei ole juopotteleva renttu, hän on samaan aikaan kasvattanut yksinhuoltajana lapsensa.
Hyväntekijä: Sauli on ollut ulkomailla, jossa hän on välttynyt kotimaan politiikan ryvetyksiltä. Pelastavana enkelinä hän saapui eduskuntavaaleihin kokoomuksen laupiaaksi samarialaiseksi. Nyt hän vielä saa tuplapalkkaa (kuka ihminen oikeasti saa tuplapalkkaa?) josta hän lahjoittaa toisen hyväntekeväisyyteen. Onko hän ihminen enää ollenkaan?
No ei ole.
Näistä aineksista on tarkasti laskelmoiden luotu todella vaikuttava henkilöbrändi. Olen vaikuttunut ja odotan innolla mainostoimistojen sekä puolueiden yhteistyön tiivistymistä muulloinkin kuin vaalikausien aikaan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment