Thursday, May 24, 2007

Batman: Nerokasta viraalikampanjaa



Tämä uuden Batman-elokuvan viraalikampanja ei saanut varauksetonta hyörinää mainosväen keskuudessa eilen kun kerroin tästä Hapen kesäjuhlilla. Monet pitivät sitä liian monimutkaisena ja kikkailevana. Omasta mielestäni kuitenkin nerokas kamppis seuraavista viidestä syystä:

1. Mystinen (Uuden Batman-elokuvan ensi-ilta on vasta ensi vuoden puolella, joten kaikkea faktaa ei tarvitse latoa pöytään heti. Tämän hetkinen kuhina on enemmän markkinointia trailerille, joka kai on tulossa joulukuussa)
2. Koukuttava (Kun vihjeitä alkaa etsimään ei niiden tutkimista malta lopettaa. Itsekin oli pakko tarkastalla koko kampanjan kulku ihan itse näpytellen vaikka se oli tosiaan selostettu kohta kohdalta Catch Up Lady-blogissa.)
3. Haastava (Ei ole tarkoitettukaan suurelle massalle vaan hardcorefaneille, jotka alkavat levittämään sanaa. Haluaisitko mieluummin, että brändisi parissa viettää tuhat ihmistä minuutin kuin sata ihmistä tunnin? Ja kuinka monelle lähipiiriläiselleen tunnin kampanjan parissa käyttänyt henkilö kertoo?)
4. Monikanavainen (Nettisivut, julisteet kaduilla ja nyt sarjiskauppoihin on alkanut ilmestyä Jokeri-kortteja)
5. Yksinkertainen teknisesti (Ei uusia sosiaalisia verkostoja, ei välkkyviä flash-animaatioita, ei teknisiä hilavitkuttimia vaan hyvä idea. Toistan: hyvä idea)

Ohessa low down kampanjan kulusta Catch Up Lady-blogista:

The Dark Knight's viral promo kicks your viral promo's ass (and takes names)

Kampanjan taustalla 42 Entertainment, joka vastasi myös Nine Inch Nailsin viraalikampanjasta. Informaatioähky on nykyään niin suuri, että tarvitaan radikaaleja keinoja, että ihmiset pysähtyvät markkinointiviestien äärelle.

2 comments:

Henri said...

Mun mielestä viraali toimii ennen kaikkea jos itse TUOTE on kunnossa, ei niinkään siksi että kampanjan toteutus on kekseliäs.

TJEU: postasin ton Jokerin kuvan steltille muutama päivä sitten ja reaktio oli about sama, oon törmänny tohon "OMG check out teh new Joker" -ilmiöön parissa muussakin mestaa missä toi Jokerin kuva oli irroitettu siitä viraalimuodostaan. Toi viraali olis tyrehtynyt jos se Jokerin kuva olis ollut pettymys, vaikka kuinka paljon vaivaa ne hard core fanit olis niiden pikseleiden poistoon käyttänyt ja sitä kavereilleen hehkuttanut. Mut nyt toi kuva on todella makea, darkki ja erittäin konkreettinen viesti siitä millainen leffa tulee olemaan.

http://www.stealthunit.net/message.aspx?intMessageID=166338&intBoardID=3

toki hyvä kamppis jeesaa viestin leviämistä, mutta ei se oo kaikki kaikessa.

Ricu Flair said...

Tietysti sen TUOTTEEN pitää olla kunnossa. Jos se ei oo niin voi pistää mun mielestä lapun luukulle ja tehä armomurhan brändilleen.

Pieni osa uusista jutuista on vaan niin älyttömän makeita, että niistä lähtee leviämään juttuja ihan itsestään. Suurin osa ei ole, joten se vaatii hyviä kamppiksia, myyntiä ja armotonta hehkutusta, luukutusta ja hypeä.

Pointti vaan on, että on enemmän tuotteita, jotka on kunnossa kuin hyviä kampanjoita kunnossa oleville tuotteille. Toi Jokerin kuvahan on osa kampanjaa eikä mikään tuote. Tuotteestahan ei vielä kukaan tiedä mitään koska itse tuote=elokuva ei ole valmis. Vai mainostaako tää kamppis edes vielä elokuvaa vai vasta traileria?

Ja jos miettii niin eiköhän Spiderman 3, Transformers, Uus Batman ja jopa Fantastic 4 kakkososa ole periaatteessa tuotteina kunnossa vaikka ne leffat oliskin ihan paskoja.

Nimittäin itseäni ei toi jokerin kuva nyt mitenkään erityisesti sykähdyttänyt. Toi kampanja sykähdytti.