Tuesday, May 08, 2007

HOTHOTHOT! Jooga



Tyttöystäväni yrittää tappaa minut.

Tämä ajatus kävi mielessäni, kun tasapainottelin yhdellä jalalla lähellä pyörtymistä 40 asteen lämmössä. Olin saanut nimittäin häneltä syntymäpäivälahjaksi lahjakortin Hot Joogaan, joka siis kuuluu olennaisena osana maratonpaastooni.

Olen harrastanut aikaisemmin normaaliastangaa, mutta työkiireiden vuoksi aamujoogailu oli jäänyt. Se on harmittanut, sillä näinkin hektiselle tyyppille tunnin rauhoittuminen tekee todella hyvää. Usein olen harmitellut joogaharrastuksen jäämistä. Koulumme joogatunneilla olin erityisen tunnettu loppurentoutuksen tasaisesta kuorsauksesta.

Menin ensimmäiseksi testaamaan Hot Joogaa 90 minuutin Hatha-tunnille, joka on Astangaan verrattuna hieman staattisempi. Asennot pidetään kauempaan ja vaihtoja ei suoriteta aurinkotervehdyksien kautta. Missään nimessä kyseessä ei ole kuitenkaan kevyt jooga. Siitä pitää jo kuumuuskin huolen.

Miksi joogata kuumassa? Kuumuus toisaalta auttaa venymään, mutta toisaalta se myös auttaa keskittymään. Tai tarkemmin sanoen pakottaa. Hengityksen on pakko kulkea tai menee taju. Lisäksi voi ajatella, että kuuma ilma myös jäljittelee jollain tasolla Intian ilmastoa. Olin aivan hiestä märkä jo istuessani kuumassa salissa minuutin. Seisomasarjan loppupuolella reisien polttaessa kyykkyasennossa yritin tyhjentää mieltäni ja taistella kuukahtamista vastaan. Istumasarja oli onneksi vähän kevyemmän tuntuinen, muuten olisi saattanut tulla noutaja.

Tunnin jälkeen olin tosin pahassa nestehukassa ja aivan punainen kuin porsas. En muista hikoilleeni niin paljoa ikinä. Kävellessäni portaita kotiin meinasi henki loppua. Tänään on kuitenkin ollut aivan loistava fiilis. Alan saavuttaa henkistä ykseyttä.

No comments: