Thursday, May 31, 2007

Repuista ja markkinoinnista



Yksi parhaista ostoksistani koskaan on ollut North Facen Hot Shot reppu (kuvassa, paitsi omani on punainen). Juuri oikean kokoinen tarkoituksiini ja hyvä selälle. Eilen jo viisi vuotta hyvin palvellut reppu joutui oleelliselle koetukselle kun juoksin ensimmäistä kertaa se selässä.

Reppu toimi juoksiessakin erittäin hyvin ja ensimmäin reaktioni oli, että tästä pitää kirjoittaa blogiin.

Tähän jokaisen brändin tulisi pyrkiä: Saada ihmiset spontaanisti keskustelemaan tuotteesta.

Viitatakseni Henrin ja allekirjoittaneen ajatustenvaihtoon viime viikolla viraalikampanjoista, brändin pitää antaa kuluttajalle mahdollisuus rakastua tuotteeseen. Tämä edellyttää brändilupausten täyttämistä ja jopa niiden ylittämistä. Tämän lisäksi kuluttajan pitää olla tietoinen tuotteen olemassaolosta.

Omasta mielestäni maailmassa ei ole mitään niin hyvää tuotetta, että se myisi itse itsensä ilman markkinointia. North Facen brändin rakentaminen ja urheiluliikkeen myyjän ansiokas myyntityö saivat minut valitsemaan juuri kyseisen repun. Sen jälkeen vakuutuin käytössä tuotteen hyvyydestä ja minusta tuli brändin sanansaattaja:

Käytin päivästäni noin viisi minuuttia tämän postin kirjoittamiseen ja netistä repun kuvan etsimiseen. En saa tästä postista North Facelta yhtään rahaa, minua ei ole palkattu Buzz-agentiksi enkä ollut törmännyt koukuttavaan viraalikampanjaan, jossa repuissa kannetaan kiviä. Tuote sattui vain toimimaan erittäin hyvin uudessa tilanteessa.

Toistona: Tuotteen pitää olla niin hyvä, että kuluttaja rakastuu siiheen. Kuluttajalle pitää kuitenkin antaa mahdollisuus kokea tuo rakastuminen.

No comments: